۱۳۹۱ بهمن ۱۶, دوشنبه

در نقد عکدمی!




مطلبم را با نقل قول از فرورتیش رضوانیه (طنز نویس) آغاز می کنم که می گوید:


"شرایط پذیرفته شدن در عکدمی موسیقی گوگوش:

1- داشتن لهجه دو رگه
2- ذوب شدن در عشق حضرت فائقه آتشین و اعتقاد به اصل ایشان
3- داشتن احساسات زیاد بطوری که همیشه گریه سرازیر شود
4- عدم داشتن صدای خوب و گوش نواز"


کانال تلوزیونی من و تو از بدو تاسیس به دلیل برنامه های اختصاصی متعدد و نیز استفاده از برنامه های و سریال های اریژینال و کار حرفه ای، فارغ از صاحبان کانال و اهداف زیر پوستی آن، بیننده بسیار داشته و دارد (حتی از آن دسته بینندگانی که برنامه ها را تماشا می کنند ولی به هر دلیل و عنوانی! تظاهر به تماشا نکردن می کنند - شخصا بسیاری از اینها را می شناسم) و از این نظر نسبت به کانال های دیگر ماهواره ای ایرانی برتری دارد.

یکی از این برنامه ها، آکادمی موسیقی گوگوش یا به قول خودشان عکدمی موزیک گوگوش است که علی رغم کاستی های فراوان که به آنها خواهم پرداخت، بیننده بسیار دارد.

در رابطه با سری جدید این برنامه که در حال پخش است، نقد های فراوانی شده است که به برخی از آنها می پردازم:

انتخاب اکثر هنرجویان از میان ایرانیان متولد خارج از ایران که حتی فارسی را کامل صحبت نمی کنند و فرق گولّه با قلّه را متوجه نیستند از معایب این سری است که بیشتر از آنکه زمان صرف آموزش آواز یا موسیقی شود، صرف آموزش زبان فارسی می شود!
در مقابل، ارزش لازم به کسانی که تسلط کافی و حتی کامل به زبان فارسی دارند، داده نمی شود.

حمایت آشکار از برخی هنرجویان که حتی استعداد کافی (در مقایسه با بسیاری دیگر که مطمئنا سواد آوازی یا موسیقیایی آنها بیشتر از بقیه بود و هست) ندارند، در انتخاب های روز اول و نیز در طی برنامه، از نقاط ضعف این سری از عکدمی است.به عنوان مثال می توان به رد کردن آنوشا نوبخت از شیراز و نیز حذف شهرزاد اشاره کرد.
همچنین می توان به انتخاب هلن که استعدادی در آواز ندارد اشاره نمود و اینکه با حذف شهرزاد و باقی ماندن هلن در ادامه برنامه انتقادات فراوانی نسبت به داوری ها و انتخاب ها شده است.
در سری قبل نیز ارتباط بابک سعیدی با یکی از هنرجویان که در ظاهر ابراز نمی شد ولی با انتشار ویدیوهایی که همکاری آنها را فاش کرد، باعث عدم اعتماد به داوری ها و انتخاب های برنامه شد.

نام این برنامه آکادمی موسیقی گوگوش است، این بدان معناست که هنرجویان در زمینه موسیقی و آواز آموزش می بینند.
تمایل برنامه سازان به اینکه این هنرجویان را به هر دلیلی به سوی گرایشاتی سیاسی (چه درست و چه نادرست) سوق دهند، از اهم اشتباهات آنهاست، سعی و تلاش برای ساختن یک کلیپ سیاسی با مفادی سنگین در این زمینه باعث شد که برخی از شرکت کنندگان نسبت به این کار اعتراض کنند و اعتراض آنها، با توجه به حق انتخابشان کاملا بجا بود مگر اینکه انتظار داشته باشیم بی چون و چرا و چشم بسته هر کاری که از آنها خواسته می شود را انجام دهند.
به هر دلیلی که کوچکترین آن، رفت و آمد به ایران است، این حق را داشتند که از انجام این خواسته خود داری کنند که کردند.
خوشبختانه نام برنامه "آکادمی سیاسی گوگوش" نیست، در غیر این صورت احتمالا از هنرجویان خواسته می شد با صدور بیانیه هایی، سیاست های رژیم حاکم را به صورت شدید اللحن محکوم کنند !

ارمیا

خبرسازترین چهره این دوره، ارمیاست، دختر محجبه ای که انتخاب شد.
از فعالیت های عمده هنرجویان، شرکت در کلاسهای رقص و اجرای برنامه در کلوب ها و ... است، کارهایی که او یا به کل انجام نمی دهد و یا بسیار کمتر از دیگران در آنها شرکت دارد.
در فیلم های به نمایش در آمده از کلاسهای رقص، او کناری ایستاده و نگاه می کند. در اجرای برنامه در کلوب کوکو، بجای رقص، وقتی تمایل به اجرای حرکات موزون دارد!، میکروفون را می رقصاند.
این حرکت ها، دیدن بانوان مسلمان ترک و مراکشی در کلوب های اروپا را در ذهن متبادر می کند که با حجاب اسلامی! می رقصند که قشر ایرانی مقیم اروپا و نیز خود اروپاییان، با لبی خندان و دیدگاهی متعجب این تضادها و پارادوکس ها را می بینند.
به حول و قوه الهی، این بانوی ایرانی ما را آرزو به دل نگذاشت و ما نیز از این نوع نگاه دیگران بی بهره نماندیم!
در طول برنامه هیچ نقدی به کارهای او نمی شود و هیچ ایرادی گرفته نمی شود و هرآنچه که هست، تایید و به به گویی است.
حتی وقتی در قسمت های آغازین برنامه، به دلیل سرماخوردگی! اجراهای خوبی ندارد، تاییدات و تشویقات همچنان ادامه دارد.
می توان از نگاهی دیگر نیز به این مورد نگریست: کانال من و تو بی علاقه نیست که از قشر متدین داخل ایران نیز بیننده فراوان جذب کند، چه بهانه ای بهتر از این وجود این بانو! همچنین، می تواند نقطه قوتی باشد در مقابل رسانه های داخلی که با استفاده از ایشان، نشان دهند که ما بر خلاف شما، از هر قشر اعتقادی در برنامه هایمان داریم.
بماند که بر اساس همان احکام فقهی که ایشان حجاب را بر آن اساس بر سر نهاده اند، نمی توان آواز خواند و ایشان می خواند!
نگارنده، دلیل این تضاد رو کاملا محترمانه و مودبانه در صفحه یوتیوب ایشان سوال کرد که تاکنون بی پاسخ مانده است.

مورد دیگر اینکه برنامه طوری ساخته شده که از خانم گوگوش یک اسطوره و یک ابرهنرمند نشان داده شود.
گویی که مانند او نه بوده و نه خواهد بود. اشک شوق ریختن و هیجان زده شدن از دیدار او، تصاویر رسانه های داخلی از دیدار امت شهید پرور با امام راحل را در ذهن زنده می کند.
من و تو، همان بتی را می سازد که رسانه های داخلی از خمینی و خامنه ای می سازند، البته در ورژنی مدرن تر و غربی تر.

شهرزاد، کسی که نباید حذف می شد.

شهرزاد، هم در زمینه آواز و هم در زمینه موسیقی و نواختن سازهای متعدد و نیز در تسلط لازم و کافی به زبان و ادبیات فارسی از دیگران چند پله بالاتر بود و هست.
او خود را در مقابل گوگوش کمتر از دیگران احساساتی نشان می داد، در برابر ساخت کلیپ سیاسی، صریح تر از دیگران عقیده اش را ابراز کرد یا حداقل اینکه اعتراض او نشان داده شد و از نمایش نظرات دیگران صرفنظر گردید و از ترانه هایی خواند که خوانندگان آن ترانه ها برتر از گوگوش بودند که اینها به مذاق برنامه سازان خوش نیامد.
ترجیح دادند کسانی را که بسیار ضعیف تر عمل می کنند را داشته باشند ولی عطای این توانایی ها را به لقای آن ببخشند.
حجم انتقادات نسبت به این حذف ناعادلانه در حدی بود که صفحه طرفداران فیس بوک شهرزاد، بدون اطلاع قبلی بسته شد.
بدین ترتیب نیازی به حذف شمار فراوانی از انتقادات نبود و صورت مسئله پاک شد.

پیش بینی من این است که ارمیا، فارغ از کم کاری ها و شرکت نکردن در بسیاری از فعالیت ها (به دلیل اعتقادش!) بی هیچ انتقادی جزو سه نفر اول عکدمی خواهد بود تا مخاطب بیشتری از قشر متدین جامعه  برای کانال من و تو جذب شود.

آنچه مهم است داوری عمومی بینندگان است که آشکارا می بینند چه کسانی واقعا استعداد دارند و چه کسانی به زور حمایت های ناعادلانه به فینال می رسند.
پی نوشت: ارینب مشایخی نام اصلی ارمیا است

۷ نظر:

  1. یعنی شما با این تفاسیر ، تصور میکنید که در مرحله اجراهای زنده ، آرای واقعی مردم شمارش و اعلام میشود؟!
    به عقیده من ، ارمیا نه جرء سه نفر اول که نفر اول خواهد بود تا صرف بودجه آکادمی حداقل منجر به یک دهن کجی سیاسی شود.

    پاسخحذف
  2. من هم همین نظر رو دارم دوست عزیز

    پاسخحذف
  3. خانوم گوگوش یک اسطوره بوده و هست و اینکه همه افرادی که خارج از کشور هستند بایددر فعالیتهای سیاسی شرکت کنن. چون در حال حاظر نفس کشیدن ما ایرانی ها هم سیاسی شده مگر اینکه با حکومت جمهوری اسلامی دارای منافع مشترکی باشید که در این صورت بله سیاست چیز بدی است و به ما ربگی ندارد که کی ، کی رو می کشه شما که در امن امان و خوش و خرم هستید.در ضمن اون افرادی که به کلیپ سیاسی علاقه نداشتند باید توجه می کردند که شبکه من و تو یک شبکه سیاسی است

    پاسخحذف
  4. خانم گوگوش یک خواننده خیلی خوب است، ولی تنها او نیست.
    هیچ بایدی برای فعالیت سیاسی خارج نشینان وجود ندارد، همانطور که برای داخل نشینان نیز وجود ندارد.
    با شما موافقم که نفس کشیدنمان نیز سیاسی است ولی قرار نیست همه کنشگر سیاسی باشیم، هر کسی حق انتخاب در این زمین دارد.
    ربطی هم به این ندارد که دارای منافع مشترک باشد یا نباشد.
    من در امن و امان هستم، حق با شماست ولی تصمیم گیرنده خود من هستم که کنشی انجام دهم یا نه، این حق من و هر کسی است، نه دیگران.
    هر تلوزیونی برنامه های سیاسی و غیر سیاسی دارد. برنامه های غیر سیاسی آن، بایستی غیر سیاسی باشند و اگر جز این باشد، نادرست است، همان طور که بود! احتمالا بایستی انتظار داشته باشیم که در برنامه های ورزشی، درس اخلاق بدهند یا در برنامه های سینمایی حکم سیاسی صادر نمایند. همه آنها به همان اندازه غیر معمول و غیر منطقی است که در برنامه موسیقی از هنرجویان درخواست شد که کلیپ سیاسی درست کنند.
    سپاس از کامنت و وقتی که گذاشتید
    پاینده باشید
    حامد

    پاسخحذف
  5. گریه کردن ها منو یاد رهبر کره شمالی میندازه که وقتی مرد مردم بی اختیار گریه می کردن

    پاسخحذف
  6. در سه ورژن می شه بهش نگاه کرد
    گریه کردن ها برای کیم ایل سونگ
    گریه کردن حضار برای خمینی
    گریه کردن برای آقا وقتی می گه: جسم ناقصی دارم ...

    پاسخحذف
  7. با سلام،

    شخصاً خیلی‌ آن برنامه را نگاه نمیکنم اما برای در جریان بودن و عقب نماندن از چیزی که موضوع بحث‌های بسیار رایج آن چنینیست، سعی‌ می‌کنم تا حد لازم اخبار آن را دنبال کنم.

    دو مطلبی که در نقد آن برنامه نوشتید، به غیر از قسمتی‌ که در تقبیح چاپلوسی برای گوگوش نوشته اید (که به نظر من هم بسیار تهوع آور است) به نظر بسیار متناقض با آنچه از شما خوانده بودم آامد. نوع نگاه و تحلیل بسیار دم دستی‌ و "خاله زنکی" و به دور از استحکام و استنتاج بود (امیدوارم تصور نکنید قصد توهین دارم).

    تحلیل شما منطبق بر یک سری نظریات توطئه است و برای اثبات آن سعی‌ در پیدا کردن شواهد هستید. ما هیچ مدرک مستدلی در دست نداریم که فلان شرکت کننده با چه هدف و از آن مهم تر سناریوی انتخاب شده است. شما میتوانید آن مطلب را در قالب یک فرضیه مطرح کنید اما چطور میتوان با اطمینان روی آن موضوع صحه گذاشت؟ تناقض رفتاری یک شخص با آنچه ما دینداری مطلق میشناسیم اصلا چیز عجیبی‌ نیست. در همین ایران خودمان چند درصد از کّل جمعیت مسلمان تمامی دستورات و قواعد اسلام را مو به مو اجرا میکنند. آیا دیدن افرادی که نماز نمیخوانند مشروب هم میخورند ولی‌ به زیارت امام رضا هم میروند امری عادی نیست؟ آیا آن تناقض نیست از نظر شما؟ فقط به آن دلیل که به دلیل رایج بودن برای ما عادی شده چیزی از تناقض آن کم نمیکند. در همین اروپا دیدن دختران با حجاب کامل که در حال شوخی‌ فیزیکی‌ با پسران هستند امری چندان نادر نیست. شخصاً بسیاری را میشناسم که مشکلی‌ با مشروب ندارند اما گوشت ذبح غیر اسلامی برایشان خط قرمز است! گذشته از آن با دیدگاه شما شاخه پروتستان مسیحیت هرگز نباید به وجود می‌آمد چون همه باید ۱۰۰% به آنچه بود پایبند می‌بودند.



    ایراد گیری به لهجه شرکت کنندگان هم از آن دست کوته بینی‌‌ها و تنگ نظری هاییست که آن چند روز بسیار بسیار دیده ام. در عین عشق و علاقه مفرط به زبان پارسی، شخصاً هیچ دلیلی‌ نمی‌بینم که کسی‌ را صرفاً به خاطر اینکه آن زبان را با لهجه حرف میزند از تکلّم آن باز داریم. بر عکس بسیار جای خوشحالیست که ببینیم این زبان خارج از ایران هم صحبت میشود. شخصاً از اینکه ایرانیان مهاجر نسل دومی‌ که خارج از ایران به دنیا آمده و بزرگ شده آند به هر دلیل به سمت آن زبان و فرهنگ جذب شوند بسیار بسیار استقبال می‌کنم و خوشحالم. بر عکس آنچه گفته اید به نظر نمیرسد داشتن لهجه را ملاکی‌ برای انتخاب آن برنامه بوده باشد، چرا که در هر دو دوره‌ای که تا به حال برگزار شده نفرات اوّل و دوم فارسی‌ را بدون کوچکترین لهجه اضافی تکلّم میکردند. در واقع احساس می‌کنم برای برنامه‌ای که در خارج از ایران ضبط و تهیه میشود، بسیار طبیعی است که برخی‌ شرکت کنندگانی با مقداری لهجه اضافی داشته باشد.

    موفق باشید

    پاسخحذف